Waardes

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Engeltje
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 jun 2016, 21:47

Waardes

Bericht door Engeltje »

Hallo,

Ik heb net mijn uitslagen van vrijdag binnen gehad.

TSH 1,4 - vorige keer 1,39
T4 16,1 - vorige keer 14,6

Volgens de assistente zijn dit goede uitslagen?
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Waardes

Bericht door Kiek »

Mooie waarden. Engeltje!

Als je laatste waarden het resultaat zijn van 2 weken zonder levothyroxine, en je voorlaatste uitslagen zijn geproduceerd mét levothyroxine, dan kun je stoppen met de levothyroxine.
Ze schaden eerder, dan dat de pillen je helpen.
Ik denk dat je huisarts dat ook wel gezegd zal hebben.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Engeltje
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 jun 2016, 21:47

Re: Waardes

Bericht door Engeltje »

Hoi Kiek,

De voorlaatste zijn van een jaar geleden. En die laatste van vrijdag, toen was ik weer een week aan het slikken.
Als de waardes zo zijn zeg jij stoppen? Waardes zijn de afgelopen jaren blijkbaar altijd zo geweest nadat ik begonnen ben met de medicatie. Huisarts heeft nooit wat over stoppen gezegd :shock:
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Waardes

Bericht door Kiek »

Engeltje, je laatste waarden zijn dus het resultaat van 2 weken stoppen, en 1 week weer slikken van 50 µg levothyroxine.
Dat geeft een FT4 van 16.1 pmol/l (zelfde lab?). Terwijl je daarvoor 14.6 pmol/l had.

Je hebt dus de laatste 3 weken in totaal 50 µg x 7 = 350 µg levothyroxine gebruikt.
Even een hele grove redenering: als je deze laatste dosering zou uitsmeren over de laatste 3 weken dan zou je dus 350/21 = ca. 16.6 µg levothyroxine per dag gebruikt hebben.

En deze mini-hoeveelheid geeft je de mooie waarde van 16.1 pmol/l.
Dat is bijzonder.
Dat lukt alleen maar als je eigen schildklierfunctie gewoon functioneert.
Dat is ook al te zien aan de prachtige bijbehorende waarde van je TSH.

Dit is genoeg reden om met je huisarts te praten over het stoppen van je levothyroxine.
Met zulke waarden is het echt: hoe minder pil hoe beter het is.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Engeltje
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 jun 2016, 21:47

Re: Waardes

Bericht door Engeltje »

Hoi Kiek,

Dank je wel voor je snelle antwoord. Ik ga het eens overleggen.
Kan het zo zijn dat ik dan nu juist allemaal klachten heb, omdat ik weer ben begonnen met slikken? Of moet ik gewoon maar eens vertrouwen op het feit dat ik in een nare rouwfase zit?

Groetjes Marloes
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Waardes

Bericht door Kiek »

Rouwen is zo persoonlijk, Marloes.
Jij kunt beter beoordelen in hoeverre, en in welke mate, deze periode je beïnvloedt.

Terwijl ik hier alleen maar over schildklierhormonen praat, ervaringen uitwissel en ideeën opwerp.
Dat gaat over stofjes die bij iedereen dezelfde functie hebben, maar toch net iets anders kunnen uitwerken.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Engeltje
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 jun 2016, 21:47

Re: Waardes

Bericht door Engeltje »

Daar heb je helemaal gelijk in!
Dank je wel voor je snelle antwoorden. Ik ben heel blij dat ik dit forum heb gevonden en terecht kon met mijn vragen.

Groetjes Marloes
Engeltje
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 jun 2016, 21:47

Re: Waardes

Bericht door Engeltje »

Hoi Kiek,

De huisarts was het met je eens. Hij begon zelf over stoppen met de medicatie, aangezien mijn waardes zo goed zijn. Over 6 weken weer bloed prikken.
Ik ben benieuwd!
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Waardes

Bericht door Kiek »

Duimen, Marloes!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Engeltje
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 jun 2016, 21:47

Re: Waardes

Bericht door Engeltje »

Hoi Kiek,

Even tussentijds, na 4,5 week iom de huisarts bloed laten prikken.

TSH 1,75
T4 16

Moet over twee weken nog een keer om het dan zeker te weten. Wat vind je ervan?
Plaats reactie