Wie heeft ervaring met Tirosint?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Jeannette
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 mei 2016, 10:28

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Jeannette »

Dat zou toch wel erg handig zijn! Misschien een goed idee om even na te vragen bij de importeur of fabrikant of dit geen problemen oplevert. Ik denk het bijna niet, maar zekerheid voor alles...

Had ook al bedacht om een keer te gaan "knutselen" met een spuit en naald, maar dat hoeft nu niet meer... :mrgreen:
Bedankt voor het delen!
Setpoint: TSH 1,85/FT4 17,6

Thyrax
04-12-2018: TSH 2,55/FT4 16 (->118,75 mcg)
02-01-2019: TSH 3,62/FT4 15,2 (->125 mcg)
26-02-2019: TSH 2,26/FT4 18,2 (ma/do/za 118,75 - di/woe/vrij/zon 125)
06-06-2019: TSH 0,9/FT4 17,2 (118,75 mcg)
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door pga »

Jeannette schreef:Dat zou toch wel erg handig zijn! Misschien een goed idee om even na te vragen bij de importeur of fabrikant of dit geen problemen oplevert. Ik denk het bijna niet, maar zekerheid voor alles...

Had ook al bedacht om een keer te gaan "knutselen" met een spuit en naald, maar dat hoeft nu niet meer... :mrgreen:
Bedankt voor het delen!
Laat de importeur/fabrikant er maar buiten ...
Gaan ze de inhoud meteen vloeibaar maken :twisted:
Als iedereen de capsules op maat gaat snijden ,krijgen ze minder omzet bij dosiswisseling...
Jeannette
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 mei 2016, 10:28

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Jeannette »

Zou je denken? I.v.m. evenwichtigheid en stabiliteit zou het toch mijn voorkeur hebben om ook de beschikking te hebben over een capsule met 6 of 7 mcg, of iets er tussenin. Ik weet dat er al behoorlijk wat mailtjes met een dergelijk verzoek zijn gestuurd naar de importeur en de fabrikant, dus wie weet?
Setpoint: TSH 1,85/FT4 17,6

Thyrax
04-12-2018: TSH 2,55/FT4 16 (->118,75 mcg)
02-01-2019: TSH 3,62/FT4 15,2 (->125 mcg)
26-02-2019: TSH 2,26/FT4 18,2 (ma/do/za 118,75 - di/woe/vrij/zon 125)
06-06-2019: TSH 0,9/FT4 17,2 (118,75 mcg)
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door pga »

Jeannette schreef:Zou je denken? I.v.m. evenwichtigheid en stabiliteit zou het toch mijn voorkeur hebben om ook de beschikking te hebben over een capsule met 6 of 7 mcg, of iets er tussenin. Ik weet dat er al behoorlijk wat mailtjes met een dergelijk verzoek zijn gestuurd naar de importeur en de fabrikant, dus wie weet?
Dat zou inderdaad goed zijn ,maar ik dacht uit je mail op te maken of je je afvroeg of dat doorsnijden geen kwaad kon,en dat je dat wilde navragen.
Laatst gewijzigd door pga op 16 okt 2016, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
*anna*
Berichten: 335
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door *anna* »

Pga schreef:
Laat de importeur/fabrikant er maar buiten ...
Gaan ze de inhoud meteen vloeibaar maken :twisted:
Als iedereen de capsules op maat gaat snijden ,krijgen ze minder omzet bij dosiswisseling...
;) Dat zal zo'n vaart niet lopen. Iedere verandering in samenstelling van medicatie moet weer een lange en dure weg gaan om 'goedgekeurd' te worden door de instantie die daarover gaat. Euthyrox bijvoorbeeld heeft niet voor niets een breuklijn.
Maar of het verstandig is om Tirosintcapsules door te snijden? Als het gaat om fijnafstelling zou ik niet op mijn timmersmansoog vertrouwen. :D
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door pga »

*anna* schreef:Pga schreef:
Maar of het verstandig is om Tirosintcapsules door te snijden? Als het gaat om fijnafstelling zou ik niet op mijn timmersmansoog vertrouwen. :D
Gek genoeg krijg je een rechter resultaat bij doorsnijden van een capsule dan bij het breken van een tablet ;)
mathilde
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:42

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door mathilde »

wat een idee om de capsule door te snijden. Ik moet eerdaags prikken en dacht al, als mijn dosering nu iets te hoog is, hoe moet ik dat dan gaan doen??
Maar nu vraag is mij af is hier het probleem van bijwerking wel verminderd/verdwenen?? vanwege de vulstoffen?? Zijn die nu doorzichtig gemaakt?
groetjes Mathilde
Schildklierweefsel achter het borstbeen. 2e operatie 2009 totale verwijdering. Toen een TSH van 49en Ft4 7, ingesteld met thyrax, 01-03-14… TSH 0.06 Ft 4 17
Carolina
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jan 2016, 18:58

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Carolina »

Hallo allemaal,
Het verhaal over het doorsnijden van de capsule Tirosint en de verbazing dat dat gewoon kan is tof. Ook bij mij.
Ga ik dat ook doen indien dat nodig is. Het feit dat dat zo maar kan schijnt normaal te zijn. Het is niet zo dat de inhoud vloeibaar is. Dat schijnt een chemische reactie van de verschillende plantaardige stofjes te zijn en nog iets met glycerol. Uiteraard samen met levothyroxine. Daardoor verhardt de inhoud iets. Vraag het aan je apotheker, die kan dat chemische proces precies uit de doeken doen. Door deze samenstelling wordt de Levotyroxine sneller opgenomen en er zitten minder tot geen hulpstoffen bij.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door pga »

Carolina schreef:Hallo allemaal,
Dat schijnt een chemische reactie van de verschillende plantaardige stofjes te zijn en nog iets met glycerol. Uiteraard samen met levothyroxine. Daardoor verhardt de inhoud iets.
Mijn testlab ,het keukenaanrecht ,gaf ongeveer een consistentie van de capsuleinhoud te zien bij doorsnijden ongeveer vergelijkbaar met die van kaas. :geek:
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door pga »

Apart .
Na 6 weken 100 mcg euthyroxgebruik gemiddeld was het lab 14,6 en TSH 10,1.
Toen 4weken geknutseld met euthyrox 50 mcg vaak nog na mijn eten ook om klachten voor te zijn.
Overgestapt op Tirosint 50 mcg (heb nieuwe huisarts, wilde voorzichtig beginnen gezien klachten).
Dit pas 2 weken gebruikt ( waarvan eerste week na wat eten om rustig te beginnen),ha wilde al na korte tijd prikken.
Ft4 12,5 en TSH 12,1....Meer dan 6 weken op een halve dosering...Tirosint werkt wel duidelijk voelbaar sterker.
Had veel slechter lab verwacht.Een kinderhand is gauw gevuld ,want ik begon in februari met een FT 4 van 1,5 en TSH van meer dan 100.. :?
Dosis is opgehoogd naar 75 mcg.
Plaats reactie