Bloedwaarden

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Switchview
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 jan 2016, 11:48

Bloedwaarden

Bericht door Switchview »

Goedemiddag,

Sinds begin dit jaar heb ik een hogere TSH waarde dan normaal. Vandaag wordt hij weer gecontroleerd en zat net eens de waardes van het hele jaar op te zoeken en heb het volgende uitgebreide uitslag gevonden van maart, wat betekenen deze ? (Was mij nooit echt opgevallen)

Ft4 15 (11-21)
Tsh screen 6 (0.4 - 4.2)
T3 1.8 (1.1-2.6)

A.s tsh receptor 1 (negatief)
A.s. Schildklier E/ML 77 pos (>35)
A.s schildklier pos

Tussen de haakjes de normaalwaarde.

Mvg
Kevin
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Bloedwaarden

Bericht door Kiek »

Hallo Kevin,

Je antistoffen zijn ietsje verhoogd.
Om het beeld te relativeren: vaak zie je die antistoffen ook in duizenden tevoorschijn komen.

Je TSH is licht verhoogd.
Dat komt best vaak voor, zonder dat dat iets met de schildklier zelf te maken heeft.

Hoe laat heb je je bloed laten prikken? 's Nachts is de TSH het hoogst, 's middags het laagst.
Heb je familieleden met schildklierziekten?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Switchview
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 jan 2016, 11:48

Re: Bloedwaarden

Bericht door Switchview »

Kiek schreef:Hallo Kevin,

Je antistoffen zijn ietsje verhoogd.
Om het beeld te relativeren: vaak zie je die antistoffen ook in duizenden tevoorschijn komen.

Je TSH is licht verhoogd.
Dat komt best vaak voor, zonder dat dat iets met de schildklier zelf te maken heeft.

Hoe laat heb je je bloed laten prikken? 's Nachts is de TSH het hoogst, 's middags het laagst.
Heb je familieleden met schildklierziekten?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bedankt voor je snelle reactie Kiek!

Vandaag heb ik deze om een uurtje of 11 geprikt. De bovenstaande waarde is van januari (sorry dacht maart) om 12:37 uur. Periode daarna is alleen de TSH gecontroleerd en blijf rond 6 hangen. Vandaag wordt weer uitgebreid onderzoek gedaan waarvan ik vanmiddag/morgen uitslag van krijg.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Bloedwaarden

Bericht door Kiek »

Ik ben ook benieuwd naar je nieuwe uitslagen, Kevin!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Switchview
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 jan 2016, 11:48

Re: Bloedwaarden

Bericht door Switchview »

Kiek schreef:Ik ben ook benieuwd naar je nieuwe uitslagen, Kevin!
Nou uitslag binnen. Nu is de TSH 4.4 (normaalwarde tegenwoordig 4). Iets verhoogd aldus HA. Andere gegevens heb ik niet zal deze eens ophalen morgen.

Hele jaar is de TSH rond de 6. Ik heb bepaalde klachten die erg overeenkomen met een trage schildklier. Kan ik een proefbehandeling medicijnen aanvragen denk je ?
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Bloedwaarden

Bericht door Kiek »

Dus nu een wat lagere TSH, vrijwel normaal.
Als je 's middags prikt, dan valt ie vast weer ruim binnen de normaalwaarden.

Er zijn situaties waarbij de TSH ietsje hoger kan zijn dan normaal, b.v.
- overgewicht
- psychiatrische aandoeningen

Daarnaast zijn de klachten die samenhangen met een tekort aan schildklierhormoon zó algemeen (vermoeidheid, geen fut, etc.) dat je ze ook kunt plakken op talloze andere aandoeningen.

Het is de FT4 die er vooral toe doet.
Daar draait het immers om.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie