leven na schildklierkanker Nieuw Hans

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Plaats reactie
hansl58
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 aug 2016, 18:35
Locatie: brabant

leven na schildklierkanker Nieuw Hans

Bericht door hansl58 »

Hallo allemaal. Even voorstellen , ik ben Hans bijna 58 jaar en ben afgelopen woensdag geopereerd aan papillair schildkliercarcinoom. Ik heb een soortgelijk bericht als dit al aangemaakt, maar zag het nergens op de site terug. Mogelijk is er wat fout gegaan.... Vandaar nogmaals deze berichtgeving...
Mijn oncoloog/chirurg heeft mij nog twee maal na de operatie bezocht en is nu op vakantie. Gisteren ben ik uit het ziekenhuis ontslagen en men kon mij geen raad mee geven over hoe te leven de komende weken, dus zonder schildklier !! ( Ik weet al wel heel veel over het vervolgtraject Jodiumkuur etc etc) doch weet niet over het hoe en nu !!!
Ga ik iets merken dat mijn hormoonhuishouding op z'n gat ligt nu mijn schildklier eruit is ?? Zo ja, wat kan ik dan zoal merken en wat is daar vervolgens tegen te doen ?? Hoe zit het met eten.. mag ik nu nog normaal eten ?? Mag ik m'n glaasje witte wijn nog wel pakken? etc etc.

Wie heeft het zelf ( of van heel dichtbij) meegemaakt en kan mij goede raad geven over o.a. bovenstaande ??

m.vr. gr. Hans
ineke
Berichten: 484
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Re: leven na schildklierkanker Nieuw Hans

Bericht door ineke »

Hans,


Welkom hier op het Schildklierforum.


Schildklierkanker is niet niks :cry: .


Ik kan je geen raad geven omdat ik dit zelf (gelukkig) niet heb meegemaakt.
Er zijn forumleden die jou met hun ervaringen meer wegwijs kunnen maken.


Hier alvast info te vinden over schildklierkanker:
http://www.schildklier-forum.nl/viewforum.php?f=13

en hier op de blog van Laura:
http://schildkliertje.blogspot.nl/p/sch ... anker.html


Sterkte!

NB
Je zal zeker meer reactie(s) ontvangen.



.
Thyrannoyed
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 nov 2014, 10:23

Re: leven na schildklierkanker Nieuw Hans

Bericht door Thyrannoyed »

hansl58 schreef: [...]
Ga ik iets merken dat mijn hormoonhuishouding op z'n gat ligt nu mijn schildklier eruit is ?? Zo ja, wat kan ik dan zoal merken en wat is daar vervolgens tegen te doen ??
Waarschijnlijk krijg je de komende weken nog geen schildkliermedicijnen en dat betekent dat je je behoorlijk vermoeid kan gaan voelen. Rustig aan doen en rust nemen als dat nodig is.
Hoe zit het met eten.. mag ik nu nog normaal eten ?? Mag ik m'n glaasje witte wijn nog wel pakken? etc etc.
Voor zover ik mij kan herinneren mag je nu gewoon alles eten en drinken tot ongeveer 1 week voor de behandeling met radioactief jodium. In die week moet je een jodiumbeperkt dieet volgen en mag je niets gebruiken wat jodium bevat.
De instructies krijg je vast van het ziekenhuis, maar let op dat etenswaren geen ei mogen bevatten en gebruik geen (multi-)vitaminen. Pas ook op met bijvoorbeeld verzorgingsproducten, zoals aftershave; die kunnen zeewier bevatten!

Op de website van het UMCG kun je de meest uitgebreide informatie vinden en bijvoorbeeld bij de gerelateerde informatie ook pdfs vinden over de behandeling en het jodiumbeperkt dieet.
http://www.umcg.nl/NL/ZORG/VOLWASSENEN/ ... fault.aspx
(ook te vinden via het door ineke genoemde blog van Laura)
Eekhoorn
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 okt 2013, 12:09

Re: leven na schildklierkanker Nieuw Hans

Bericht door Eekhoorn »

Hans, zijn bij de operatie je bijschildklieren gespaard? Heeft de chirurg je verteld of het staat in ieder geval in het operatieverslag.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: leven na schildklierkanker Nieuw Hans

Bericht door laura »

hallo Hans,

Ik vind deze folder wel zo overzichtelijk: https://www.lumc.nl/patientenzorg/patie ... ier-kanker

Misschien heeft jouw ziekenhuis ook zo'n soort folder/webpagina?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: leven na schildklierkanker Nieuw Hans

Bericht door laura »

hallo Hans,

Beleid tot aan radioactief jodium verschilt wel per ziekenhuis (volgens mij).

Je leest verhalen van mensen die tijdelijk cytomel krijgen.
Anderen krijgen helemaal geen schildklierhormoon tot aan radioactief jodium.

Zonder hormoon voelen de meeste mensen zich heel moe en gammel.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Thyrannoyed
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 nov 2014, 10:23

Re: leven na schildklierkanker Nieuw Hans

Bericht door Thyrannoyed »

Ik kreeg na het verwijderen van de schildklier geen enkel schildklierhormoon tot de vervolgbehandeling met radioactief jodium. Vervolgens mocht ik Cytomel slikken tot 2 weken voor de controle (van bloedwaarden/scan met een lage dosis radioactief jodium) 6 maanden later. Pas daarna kreeg ik Thyrax, in een hogere dosis om de TSH te onderdrukken.

Overigens is dat al 15 jaar geleden. In de tussentijd is er vast veel veranderd. (Cytomel was toen zelfs een ander medicijn dan nu, als ik het goed gelezen heb).
Daarnaast heeft ieder ziekenhuis inderdaad zijn eigen beleid. Alles wat je leest over de gang van zaken in het ene ziekenhuis, kan in jouw ziekenhuis net weer anders geregeld zijn.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: leven na schildklierkanker Nieuw Hans

Bericht door laura »

hansl58 schreef:Ga ik iets merken dat mijn hormoonhuishouding op z'n gat ligt nu mijn schildklier eruit is ?? Zo ja, wat kan ik dan zoal merken en wat is daar vervolgens tegen te doen ?? Wie heeft het zelf ( of van heel dichtbij) meegemaakt en kan mij goede raad geven over o.a. bovenstaande ??
m.vr. gr. Hans
Hallo Hans,

Hoe gaat het met je?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie